Blog

Terug naar uw ex-werkgever

Mieke_De_Ketelaere_-_SAS_hoog3.jpg Heimwee naar uw vroegere werkgever? Weet dan dat hij u wellicht met open armen zal ontvangen als u terug bij hem aanklopt. Boomerang recruitment heet dat. Bedrijven staan er hoe langer hoe minder afkerig tegenover.

Als één van de drijvende krachten achter het competence center 'Next Generation Work' van de Antwerp Management School heeft professor Ans De Vos zich onder andere verdiept in 'boomerang recruitment': het terug in dienst nemen van werknemers die korte of langere tijd elders aan de slag waren. Zij verwacht dat het fenomeen in de toekomst alleen maar aan belang zal winnen. 

Alleen maar voordelen. 
Het is binnen bedrijven alleszins al geen taboe meer, zo leert het loopbaanonderzoek dat AMS samen met SD Worx uitvoerde bij 789 organisaties in België. 45 procent van de bedrijven staat er positief tegenover. Ans De Vos: "Het wordt duidelijk voor bedrijven dat hun medewerkers eigenaar zijn van hun eigen loopbaan en die ook zelf aansturen. 'Boomerang recruitment' pas perfect in dat plaatje. Vroeger was een loopbaan veel voorspelbaarder. Vaak zat men gebeiteld voor het leven. De loyauteit van de medewerker viel haast samen met de organisatie. Vandaag is er veel meer mobiliteit op onze arbeidsmarkt. Bovendien kunnen bedrijven op de lange termijn niet altijd meer beloftes maken naar hun medewerkers toe. 
Werknemers loslaten hoort er dus bij. Wanneer een waardevolle medewerker dan na verloop van tijd zelf terugkomt, wat is daar mis mee? Sterker nog: het lijkt me juist interessant om die medewerker terug in dienst te nemen en te kapitaliseren op de ervaring die hij elders heeft opgedaan. Zeker bij IT’ers en andere gespecialiseerde profielen kan dit alleen maar in het voordeel van het bedrijf spelen. Ook mooi meegenomen: ex-werknemers kennen de gewoonten van het bedrijf en zullen dus sneller inzetbaar zijn.”

Bij ICT-provider SAS België zijn ze alvast gewonnen voor het principe. Hr-verantwoordelijke Els Brusselmans: "We streven naar langetermijnrelaties, zowel met onze klanten als met onze werknemers. De markt waarop we actief zijn, is sowieso erg klein. We komen elkaar steeds weer tegen. Daarom proberen we met de werknemers die het bedrijf verlaten een goede band te houden. Het zijn nog steeds onze ambassadeurs.” 

“Ex-werknemers kennen de gewoonten van het bedrijf en zijn dus sneller inzetbaar.”

Ook boomerang recruitment past in die filosofie. Brusselmans: “Bij SAS België werken heel wat jonge mensen, vaak starters. Het is normaal dat ze vroeg of laat andere horizonten willen verkennen. We zijn een salesgeoriënteerde organisatie. We beseffen dat dit voor werknemers beperkingen geeft qua mogelijkheden. We leggen ons erbij neer dat mensen met bepaalde professionele ambities ervoor kiezen elders aan de slag te gaan. Dat neemt niet weg dat we de deur openlaten. Wanneer ze vertrekken, geven we hen mee dat ze steeds welkom zijn. 
We kunnen er alleen voordeel uithalen als ze opnieuw bij ons aankloppen. Ze hebben elders andere manieren van werken geleerd, hebben bijkomende ervaring opgedaan... Waarom hen dan niet met open armen verwelkomen? Het spreekt voor zich dat zo’n ‘terugkerende medewerker’ opnieuw alle kansen krijgt om zich te ontplooien en door te groeien binnen het bedrijf."

Op een waterbed
Mieke De Ketelaere is een van die boomerang-werknemers. Tussen 2007 en 2010 werkte ze als business development manager voor SAS België. Maar toen ze veertig werd, vond ze dat de tijd rijp was voor een nieuwe uitdaging. “Ik wou zelf aan de knoppen draaien en meer op strategisch niveau bezig zijn. Bovendien had ik tot dan toe altijd in grote, stabiele bedrijfsstructuren gewerkt, omgevingen die niet zo snel reageren op veranderingen. Ik wou graag eens proeven van een ander type organisatie.” 

Die beproeving vond ze bij Selligent, waar ze op korte tijd doorgroeide tot directeur product marketing. “Ik ontdekte vrij snel dat het niets voor mij was. Het voelde alsof ik op een waterbed zat: ik draaide aan één knopje en zette alles in beweging. Die grote logge structuur, die ik zo verafschuwde, begon ik in mijn nieuwe job te missen. Ook inhoudelijk was ik niet 100 procent gelukkig. Ik ben van nature heel analytisch. Die passie was ik in mijn nieuwe functie kwijt. Toen ik na drie maanden ging lunchen met de oude collega’s, begon het al te knagen. En na een half jaar checkte ik geregeld de website van SAS om te kijken of er iets voor mij tussen zat.”

“Mijn telefoonnummer en e-mailadres waren zelfs nog niet verwijderd.”

Uiteindelijk belde ze zelf naar de Vice President van SAS South-West-Europe met de vraag of hij een plaatsje had. “Hij ontving me met open armen. En ook de collega’s zagen mijn comeback zitten.” Resultaat: na 11 maanden zat Mieke De Ketelaere terug bij haar oude werkgever. Helemaal gelukkig in haar nieuwe rol als Regional Customer Intelligence Lead. “Mijn functie is nu internationaler dan voorheen, wat zich vertaalt in andere contractuele voorwaarden. Voor de rest is alles hetzelfde gebleven, zelfs mijn telefoonnummer en e-mailadres. Die waren blijkbaar nog niet verwijderd. Veel buitenlandse contacten hadden niet eens door dat ik een tijdje weggeweest was.”

“Of ik anderen zou aanraden om naar hun vroegere werkgever terug te keren? Zeker en vast. Als je voelt dat daar je passie ligt, dan moet je de vraag gewoon stellen. Je hebt niets te verliezen. Het is pas door weg te gaan dat ik besefte wat ik echt graag doe en waarom SAS voor mij een goede werkgever is. Eigenlijk ben ik om de verkeerde reden vertrokken. Ook de rekruteerder moet niet twijfelen: iemand die terug wil keren, kiest heel bewust voor jou en dat is goud waard.”

Auteurs Pascal Dewulf en Hermien Vanoost – FOTO Luc Gordts