Blog

Didier , Metro Network Engineer

Didier20Dulait.jpg Didier werkt bij de MIVB sinds september 2011 en is 28 jaar.

Hoe ben je terechtgekomen bij de MIVB?
Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het openbaar vervoer en in de spoorwegen. Daarom heb ik een stage gevolgd bij de MIVB tijdens mijn ingenieursstudie aan de UCL. Aan het einde van mijn studie heb ik een werkaanbieding van de MIVB geweigerd om me te richten op een carrière als onderzoeker aan de UCL, waar ik software-ergonomie studeerde. Daarna heb ik een tijd in de privésector gewerkt, als consultant bij bpost. Die interessante ervaring heeft me aangezet om me op een meer operationele functie te richten. Daarom besloot ik om opnieuw contact op te nemen met de MIVB. Daar kreeg ik een functie waar ik echt contact met het terrein had, precies wat ik zocht.

Wat houdt je werk precies in?
Sinds september 2011 ben ik Network Officer. Deze opstapfunctie, die nog maar een paar jaar bestaat, is bedoeld om jonge ingenieurs te laten kennismaken met de technieken en de functies bij de MIVB. Op die manier kunnen ze na enkele jaren naar andere functies doorgroeien, als ze concrete ervaring met de realiteit op het terrein hebben opgedaan. Eigenlijk zitten er 2 verschillende beroepen in deze functie vervat: enerzijds een heel operationele job, waarmee ik een hoop technische ervaring op het terrein kan opdoen, en anderzijds een projectgericht beroep.
Concreet gezien werk ik de helft van mijn tijd bij de Traffic Control: ik zit in hetzelfde lokaal als de Traffic Controllers en werk net als hen in ploegen. Maar ik voer een meer transversale rol uit: ik moet de samenwerking en de communicatie tussen hen vergemakkelijken en doe zo nodig voorstellen om de werking te verbeteren. De andere helft van mijn tijd gaat naar mijn taak als business owner voor het programma voor de automatisering van de metro.

Je hebt dus al heel wat verantwoordelijkheid?
Inderdaad, en daar ben ik heel blij om! Meteen vanaf je start bij de MIVB word je als een volwassene behandeld en krijg je een pak verantwoordelijkheid, vanaf dag één al. Dat zorgt voor een enorme uitdaging omdat je je onmiddellijk moet bewijzen, maar het is ook heel fijn om te weten dat we het vertrouwen en de kans krijgen om echt dingen te verwezenlijken.
We worden bovendien goed voorbereid, want de MIVB wil geen ingenieurs die in een ivoren toren zitten en systemen ontwikkelen die volledig losstaan van de werkelijkheid. Integendeel: ze verwachten van hun ingenieurs dat ze voeling hebben met het terrein, de arbeiders, enz. Hier moet je echt de handen uit de mouwen steken! In het kader van mijn functie moest ik trouwens een opleiding als metrobestuurder en als Traffic Controller volgen (en moest ik ervoor geslaagd zijn!). Als ik klaar ben om door te groeien naar nieuwe functies weet ik op die manier echt waarover ik spreek en neem ik weldoordachte beslissingen.

Er zijn dus concrete doorgroeimogelijkheden
Ja, en het zijn er veel! Dankzij de kennis en de ervaring die ik in deze functie zal hebben opgedaan, kan ik projecten uit alle domeinen voor mijn rekening nemen, of het nu op het niveau van de metro, de tram, de bus of de infrastructuur is. De MIVB is een gigantische organisatie met een enorme hoeveelheid projecten, en als we kijken naar het aantal pensioneringen die er de komende jaren staan aan te komen, kunnen we zeker zijn dat er mogelijkheden zat zijn!

Niks dan positiefs dus?
Bijna toch. Zoals overal zijn er altijd wel negatieve dingen. Voor mij persoonlijk is dat de ploegendienst. Het is niet altijd gemakkelijk om om dit soort werkrooster met een zogenaamd 'normaal' sociaal leven te combineren. Dit mag dan een tijdelijk ritme zijn, het vraagt toch een opoffering.

Meer algemeen heeft men van buitenaf nog een vrij negatief beeld van de MIVB. Dat is jammer, want eens je door de deur bent gewandeld en aan de andere kant zit, kan je alleen maar aangenaam verrast worden door de dynamiek en de vernieuwende projecten! En zelfs wat de praktische aspecten betreft is de MIVB een erg goede werkgever: het loonpakket is er gunstig en het levenscomfort wordt er goed gerespecteerd.
Voor alle ingenieurs die van techniek en van contact met het terrein houden, heb ik dus maar één boodschap: bij de MIVB wacht jullie een brede waaier aan projecten!

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen